Trenger du hjelp? Vi er tilgjengelige på|salg@igoprofil.no

Motiver dine ansatte til å holde seg aktive

Personlig helse, både fysisk og psykisk, er avgjørende for å kunne opprettholde en positiv livsstil. Vi vet alle at fysisk aktivitet fremmer helse og velvære, noe som også har en positiv effekt på vår psykiske helse. Dette er alltid viktig, men særlig i en tid der vi er påvirket av nedstengninger og ikke alltid kan besøke treningsstudioet. På bakgrunn av dette setter denne artikkelen søkelyset på fordelene ved å holde seg sunn og frisk og gir deg tips om hvordan du kan bidra til å motivere dine ansatte til å holde seg aktive i en spesielt stillesittende periode av livet.

Dine ansatte vil være mer produktive og lykkeligere

Visste du at 79 % av arbeidstakere jobber mer effektivt de dagene de trener? Dette vær ett av funnet i en studie utført ved University of Bristol. I tillegg til økt produktivitet, opplevde arbeidstakere som trener også en økt følelse av velvære. Dette resultatet ble rapportert av det kjente forsikringsselskapet ZLM, som registrerte adferden til 200 av sine ansatte etter å ha trent og spist sunnere. I tillegg rapporterer ZLM at det å sette oppnåelige mål var avgjørende for å oppnå resultater. Mens begge disse studiene undersøkte forskjellige ting, er fellesnevneren at det er absolutt verdt å investere i helse og trening for de ansatte. Begynn i det små for å få ballen til å rulle med noen få oppnåelige mål i dag.

Oppmuntre til sportsaktiviteter i arbeidstiden

Hvordan får du dine ansatte til å trene? En smart måte er å tillate trening i løpet av arbeidsdagen. Når vi sier dette, mener vi ikke nødvendigvis at de ansatte skal ha muligheten til å dra på treningsstudioet i en time eller to i løpet av arbeidsdagen eller ta seg et treningsavbrekk hver gang de har lyst. Hvis det er tilstrekkelig tid, og det ikke er mye å gjøre på jobben, for eksempel mens de venter på at en kunde skal svare eller et møte skal begynne, så kan de imidlertid være lurt å oppfordre dem til å gå en tur eller gjøre noen lett øvelser i stuen. Du vet sannsynligvis allerede at disse forslagene sjeldent fungerer, med mindre du kan gjøre det til en teaminnsats slik at det inneholder et ansvarselement. Finn ut hvordan du kan kombinere trening og arbeid på en smart måte, for eksempel ved å organisere virtuelle sportsaktiviteter som et team.

Skap et utfordrende arrangement

Som vi tidligere har vært inne på, kan det å sette oppnåelige mål være en fin måte å komme i gang med trening for både for deg og dine ansatte. Hvis du vil gjøre det litt mer spennende, og virkelig understreke samholdet i teamet og innføre litt vennlig konkurranse i teamet, anbefaler vi at du setter en stor utfordring. Du kan for eksempel skape et arrangement der hvert medlem av teamet ditt må løpe/sykle en viss distanse og se hvem som kommer i mål med denne utfordringen først. Gjør det til noe stort som vil ta dager om ikke uker, slik at konkurransen kommer skikkelig i gang. Et godt eksempel kan være et «Oslo-Paris på sykkel»-arrangement der du beregner avstanden fra kontoret ditt til Paris, og den første ansatte som sykler/løper hele distansen blir kåret som vinner. Denne utfordringen kan enkelt spores og oppmuntres til ved hjelp av våre aktivitetsmålere som også kan være trykkes med logoen din for økt merkevarebevissthet!

Refusjon av abonnementer for sportsaktiviteter og medlemskap i treningssentre

Å tilby gratis trening som en del av de ansattes fordeler er et effektivt virkemiddel for mange. Avhengig av hvor bedriften befinner seg, kommer kostnader som f.eks. medlemskap på treningssenter i mange tilfeller inn under skattefritak. Vi anbefaler å konsultere de lokale forskriftene. Selv om medlemskapene ikke er fritatt for skatt, fungerer de likevel veldig godt som et insentiv for de ansatte og er definitivt noe som dagens jobbsøkende talenter legger merke til. Ettersom aktive medarbeidere mer produktive, vil dette til syvende og sist komme teamets ytelse til gode.

Bruk sykkelen oftere

Noen byer er bedre egnet for å sykle til jobb enn andre. Hvis bedriften din ligger på et sted som er tilgjengelig for sykler, anbefaler vi på det sterkeste at du oppfordrer dine ansatte til å sykle til jobben! Den daglige aktiviteten til og fra jobb vil kunne bidra til at de oppnår en stor del av den anbefalte treningsmengden, noe som er rundt 150 minutter med moderat fysisk aktivitet per uke.

Sportsprodukter som gaver

Siden virksomheten vår består av det å hjelpe mennesker med å knytte bedriftens identitet med reklameartikler og firmagaver, hadde det vært rart om vi ikke nevnte gaveutdeling som en motivasjonsfaktor. Hvis du ønsker å oppmuntre til treningsøkter i hjemmet, kan du for eksempel sette sammen en «korona-omsorgspakke» som består av sportsprodukter som vil hjelpe dine ansatte med å holde seg friske og spreke. Se for deg produkter som treningsklær, treningsbager, vannflasker osv. – produkter som også egner seg godt til å trykke logoen din på!

God helse starter på kjøkkenet

Trening er bare en del av løsningen, de virkelige resultatene skjer på kjøkkenet. Derfor oppfordrer vi deg sterkt til å se på måter du kan motivere dine ansatte til å spise sunnere. Du kan for eksempel arrangere matlagingsverksteder eller ta tiltak som sikrer at sunnere lunsjer serveres i kantinen. De beste resultatene oppnår du selvfølgelig hvis du kan oppmuntre dine ansatte til selv å ta ansvar for sunn kost. Våre produkter fra Mepal er gode for å inspirere til kreative og sunne matvalg. Ta en titt på alle våre kjøkkenprodukter!

Nøkkelen er å drikke tilstrekkelig vann!

Rundt 60 % av menneskekroppen består av vann, derfor er det viktig å passe på at kroppen får rikelig med vann hele dagen. Når du kroppen har tilstrekkelig med vann, øker energinivået og hjernefunksjonen. For å opprettholde denne energien og produktiviteten, anbefales det at voksne drikker rundt 1,5-2 liter vann per dag, noe som kan være vanskelig å holde oversikten over hvis du ikke har en måte å «spore det på». Vi anbefaler derfor å kjøpe fine vannflasker med et kjent innhold av vann, slik at målet endres fra å drikke rundt 2 liter vann per dag til å drikke 2-3 flasker vann per dag. Dette er lettere å styr på og er dessuten et morsomt lite mål å nå. Ta en titt alternativene her.

Vi håper du følger de generelle tipsene og rådene i dette blogginnlegget for å inspirere og motivere dine ansatte (og deg selv) til å holde deg frisk og sprek.

By | 2024-02-08T13:41:00+01:00 29 juni 2021|