Trenger du hjelp? Vi er tilgjengelige på|salg@igoprofil.no

4 Skritt til å bli en mer bærekraftig bedrift

Som organisasjon er det viktig å holde tempoet oppe i bærekrafts-løypa, Heldigvis finnes det mange forskjellige måter å bidra på som bedrift, kanskje enda fler enn du har trodd frem til nå.

Her vil vil gi deg noen tips og råd som vil gjøre at du som bedrift kan spare penger, og viktigst av alt, bidra til en bedre planet samtidig med at du skaper positiv markedsføring. Les videre, og se hvilke skritt du kan ta mot å bli en enda mer bærekraftig bedrift.

1. Et bærekraftig kontor

La oss se op mulighetene for å gjøre kontoret ditt mer miljøvennlig. Her er et par smarte tips:

  • Bruk energieffektive lyspærer: LED-pærer bruker ca 75% mindre enn halogenpærer.
  • Sorter avfallet ditt: Som bedrift er man ansvarlig for eget avfall. Sørg for at dere sorterer på riktig måte, det gjør en stor forskjell i lokalsamfunnet.
  • Vær oppmerksom på varmen: Mange bedrifter bruker unødvendig mye energi på oppvarming i vinterhalvåret. Pass på at varmeovnene ikke blir skrudd opp for mye.
  • Bruk mindre papir: Er det mulig å skrive ut mindre? Eller kanskje der skal bli et helt papirløst kontor?
  • Bruk mindre elektrisitet: Se kritisk på energimerkingen på enhetene deres og slå av enhetene når de ikke er i bruk.
  • Kjøp bærekraftige emballasjematerialer og produkter: undersøk mulighetene for å pakke mer bærekraftig og å kjøpe flere miljøvennlige produkter. Hvis du i tillegg selger bærekraftige produkter vil omverdenen virkelig legge merke til hvor miljøbevisst du er!
  • Ta sykkelen til jobben: Stimuler de ansatte til å sykle til jobben. Lag en sykkelplan sammen og motiver de ansatte til å bli med på et veldig miljøvennlig initiativ.

2. Reduser bruken av plast

Et av de største skrittene som skal taes er å redusere bruken av plastikk. Vurder f.eks. å bytte ut plastkoppene ved kaffemaskinen med biologisk nedbrytbare pappkopper eller gjenbrukbare kaffekrus.

Du kan til og med få dem levert med logoen din og et budskap, så det blir praktisk markedsføring. Er de ansatte ofte på farten? Se på vann- og termoflasker. De kan kjøpes i mange forskjellige bærekraftige varianter, til og med i bambus.

Plastposen i butikkene kan også byttes ut med poser i økologisk bomull eller resirkulerte papirposer til frukt og grønt. Få på logo på dem også.

Se kritisk på bruken av plastikk i din bedrift, og kikk på hvilke smarte grep du kan ta for å redusere dette.

3. Grønne firmagaver til kollegaene

“En takk” kan være en god måte å motivere de ansatte på. Man kan si takk på mange måter, men du burde overveie å gjøre det på en bærekraftig måte. F.eks. med en matboks av hvetestrå, en paraply av RPET-flasker eller en flott kulepenn i bambus. Det kan også være et “high end”-produkt, som du vet vil holde i mange år, og på den måten gi mindre søppel. Hos oss finner du et omfattende utvalg av bærekraftige firmagaver med muligheten for logo. Det finnes mange, mange måter å takke ansatte og kunder på, og samtidig bidra til et bedre miljø.

4. Bærekraftige handlinger

Hvis dere vil vise omverdenen at dere er en bærekraftig bedrift og sende et positivt signal, kan løsningen være å ta initiativ til en bærekraftig handling. Dere kan f.eks. delta i World Cleanup Day.

I IGO Profil har vi valgt å plante trær. For hver bestilling vi får inn bruker vi en prosentandel på å plante trær i samarbeid med One Tree Planted. I september 2020 plantet vi 6800 trær som kan absorbere 148.000 kilo CO2 om året! Det synes vi er en vogtog handlig for miljøet.

IGO Profil og Bedriftens samfunnsansvar (CSR)

I IGO Profil har vi tatt store skritt innen bærekraft og utvider løpende det miljøvennlige sortimentet vårt. Men også når det kommer til CSR gjør vi alt vi kan for å gjøre en forskjell.

Det sosiale aspektet er en viktig del av vårt DNA, og rundt omkring i Europa tilbyr vi jobb til mennesker som normalt ville stå utenfor arbeidsmarkedet, og 85% av organisasjonen vår eies av en fond som donerer en stor del av overskuddet vårt til veldedighet.

Vi håper at tipsene over har bidratt med en rekke konkrete idéer til hvordan din bedrift kan jobbe med bærekraft i 2021.

 

By | 2021-03-17T10:34:25+01:00 22 desember 2020|