VR bringer produkter og informasjon ut i livet. Hvis man skulle kjøpe seg et nytt hus før i tiden mottok man kanskje en enkel skisse eller prosjekttegning. I dag kan man virtuelt være til stede i sin nye stue, allerede før den første steinen er lagt og byggeprosessen er i gang. Disruption er blitt et moteord, og VR kommer utvilsomt til å disrupte mange flere bransjer. En kjøpsprosess blir til en opplevelse og kan øke suksessraten og synligheten til ditt selskap.  Norge er et av de landene i verden med høyest penetrasjon av smarttelefoner. Kombinerer man dette med et billig, sammenleggbart  VR-headset ligger mulighetene til rette for å nå ut til massene med et virtuelt budskap med stor slagkraft! Her kan man være en «early adopter», hvis man er kreativ er mulighetene for markedsføring innenfor Virtual Reality endeløse.

VR: Hvordan det hele begynte

Prosjektet med å bringe statiske bilder til livs og å gjengi virkeligheten begynte faktisk helt tilbake i det 19. århundre, hvor det ble laget 360 graders veggmalerier. Åpenbart ga dette en helt annen effekt en dagens VR-teknologi, men idéen bak var den samme – å plassere seg i en kunstig men livaktig situasjon.

De første VR-brillene ble laget i 1960. Utstyret, som den gang ble døpt Telesphere Mask presenterte brukerne med et stereoskopisk 3D-bilde, men det var ikke i stand til å gjengi hodebevegelser eller å være interaktivt med brukeren.

I 1965 beskrev MIT-professoren Ivan Sutherland det han kalte Ultimate Display, som enda er basis for dagens VR. Spesielle briller prosjekterte et realistisk bilde med 3D-lyd i en «virkelighet» som responderte på brukerens handlinger. Datamaskiner genererte den virtuelle virkeligheten hvor brukerne kunne interagere med objekter på en ganske virkelighetsnær måte.

På slutten av 80-tallet og i begynnelsen av 90-tallet så det ut til at VR skulle få et gjennombrudd takket være filmer som Gressklippermannen, og den økte utviklingen av hypermoderne spillsystemer med store, sorte VR-briller og 3D-bilder. Virtual Reality klarte likevel ikke å få et ordentlig gjennombrudd og utviklingen stoppet opp i en lang tid. De høye utviklingskostnadene kombinert med bilder som rett og slett ikke var realistiske nok (på grunn av manglende prosessorkraft) var hovedårsakene til at VR ikke lyktes. Heldigvis har dette endret seg.

Hvorfor er VR en suksess nå?

For det første er det enda ikke unison enighet i dag om at VR kommer til å bli en ravende suksess. Likevel ser fremtiden mye lysere ut for VR i dag enn for 25 år siden. Hemmeligheten er smarttelefonen og den enorme boomen denne teknologien har opplevd. Det begynte i 2007, når Steve Jobs presenterte Apple’s iPhone. I dag har smarttelefoner høykvalitets kameraer, imponerende prosessorkraft og sylskarpe skjermer med full HD. Alle de nødvendige ingrediensene for vellykket VR. Hardwaren som var dyr og utilgjengelig i fortiden, er som nevnt nå tilgjengelig for milliarder av mennesker over hele verden – ikke bare i Norge. Den eneste ingrediensen som mangler er passende VR-briller, og heldigvis er dette den billigste komponenten i hele settet.

VR eller AR?

En viktig forskjell må kanskje avklares aller først. Det er to ulike konsepter som ofte skaper forvirring: Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR). Begge teknologien er ofte bygget på det samme prinsippet, men hovedforskjellen er det du som bruker ser. VR presenterer deg med en verden som er komplett generert av et datasystem. Alt du ser er bestemt av datamaskinen. Til kontrast er AR basert på den eksisterende, faktiske virkeligheten, mens systemet legger til virtuelle aspekter. Et enkelt eksempel på AR er Pokémon GO hvor ville pokémons plutselig dukker opp i stua di, eller i stortingssalen.

Effekten på forretningsverdenen

Mange tenker nok automatisk på gaming og dataspill når det kommer til VR og AR. Det er absolutt en stor del av det, men forretningsmulighetene er store for nesten alle selskaper. Det for eksempel på det innledende eksempelet om å være på en «virtuell visning» i en leilighet som enda ikke er bygget. Det er åpenbart mer tiltalende for en potensiell kjøper enn en flat, todimensjonal plantegning.

Bilbransjen bruker allerede VR i en del tilfeller. Å kunne ta beslutninger om valg av felger eller farge på selve bilen er åpenbart enklere når kjøperen kan «se» resultatet live. For selgeren presenterer dette åpenbart gode muligheter for mersalg.

IKEA, et av verdens ledende selskaper bruker AR som et supplement til deres tradisjonelle papirkatalog. Hvis du er nysgjerrig på hvordan en ny sofa eller leselampe vil ta seg ut i stuen din kan du laste ned IKEA-appen, peke kameraet der du har bruk for en ny lampe, og se hvordan lampen vil se ut i stuen. Slik kan potensielt IKEA både øke salget i deres nettbutikk, og forvente færre returleveringer. Veldig smart, og veldig kult.

I tillegg til disse eksemplene, finnes det hundrevis av andre bruksområder for VR og AR. Fra å forenkle arbeidsinstrukser til muligheten å ha «virtuelle» brannøvelser i store bygninger. Presentering av 3D-produkter eller prototyper blir også mer effektivt, og virtuell fremstilling av data vil imponere de fleste.

VR-briller som en firmagave

Det er ganske fantastisk at det er så mange bruksområder for VR og AR, men hvordan kan du formidle ditt budskap ut til kundene? Enkelt ved hjelp av universelle VR-briller. Disse er billige, enkle å sende og er et perfekt og utmerket tilskudd i en direkte mailkampanje eller som giveaway på en messe. Informer mottakeren om hvordan han kan laste ned den nødvendige appen, eller gi han en link til en video dere har lagt opp på YouTube. Produktet vil praktisk talt hoppe ut av skjermen og garantert imponere kundene deres.

En ting til

Du trenger selvsagt et passende media å vise til mottakerne. Heldigvis dannes det flere og flere selskaper som kan hjelpe til å oversette gode idéer til innhold med VR og AR. Finn en passende partner og sett idéene deres ut i virkeligheten med billige, universelle VR-briller. Slik vet du helt sikkert at produktene dine vil bli presentert på en interessant og imponerende måte, i stedet for en kjedelig og forutsigbar presentasjon eller tegning.

Utforsk alle produktene våre i kategorien ‘Teknologi’ på igopost.no/teknologi