Corporate social responsibility (CSR) eller bedrifters samfunnsansvar som det ofte blir kalt på norsk kommer mer og mer i fokus, både i næringslivet og i samfunnet generelt. Vår industri innenfor reklameartikler og firmagaver er intet unntak til denne trenden. Både store og små selskaper er forventet til å ta beslutninger basert på økonomiske, miljømessige og sosiale forhold. Å implementere en bærekraftig profil kan ikke gjøres over natten; det krever engasjement og innsats fra både ledelsen og medarbeiderne i bedriften.

CSR er et veldig vidt konsept som beslutningstakere implementerer på ulike måter. Et sentralt og kjent begrep er den triple bunnlinjen, her rapporteres selskapets  resultat basert på 3 P’er – People, Profit and Planet.

PROFIT

  • CSR og bæredyktige initiativer kan i mange tilfeller føre til forbedrede økonomiske resultater. For eksempel vil avkastningen på bærekraftige bygninger ofte være høyere enn på tradisjonelle bygg ettersom de ofte er designet for å spare energi på oppvarming og belysning.
  • Etterspørselen for bærekraftige produkter er økende blant forbrukere. Hvis man ønsker å møte denne etterspørselen er det viktig å være troverdig. Sertifisering av produkter er viktig i CSR, og kan gi et konkurransefortrinn.
  • CSR fører med seg et godt rykte og positiv omtale. Potensielle nye ansatte, og spesielt unge mennesker har gitt utrykk i undersøkelser at de foretrekker å jobbe i selskaper med en tydelig CSR-policy. En vellykket CSR-policy kan også føre til mer involvering og motivasjon blant de ansatte, og reduksjon av fraværet. Slik kan kostnadene reduseres og overskuddet økes.

PEOPLE

  • Ansatte har krav til å bli behandlet med respekt og rettferdighet, og et trygt arbeidsmiljø. Dette omhandler blant annet klare instruksjoner for behandling av maskiner og tilgang til verneutstyr. I tillegg omhandler det nulltoleranse for mobbing på arbeidsplassen og involvering av alle ansatte – noe som har vist seg å øke motivasjonen.
  • Bærekraftige investeringer betyr at man vektlegger de økonomiske, sosiale og miljøvennlige konsekvensene, både på kort og lang sikt. Leverandører bør grundig evalueres sett i lys av disse kriteriene og bedriftens etiske profil. Det er viktig at produktene man selger er produsert på en rettferdig og trygg måte; trygge arbeidsvilkår, ingen barnearbeid og rettferdige lønnsvilkår.
  • CSR er også en bedrifts frivillige investering og involvering i lokalsamfunnet. Dette kan være gjennom å dele sin ekspertise, arbeidskraft, lokaler eller gjennom sponsing av ulike foreninger. Det kan være direkte donasjoner, men også gjennom å kjøpe Fairtrade-kaffe, for eksempel. Andre tiltak kan være å involvere alle de ansatte i sosiale, globale initiativer som Earth Hour, World Water Day eller Warm Sweater Day.

PLANET

  • Selskaper i sektoren for reklameartikler og firmagaver kan bidra til et bedre miljø gjennom små og store initiativer. Enkle eksempler kan være søppelsortering på arbeidsplassen, bevegelsessensitive lyssensorer eller å belønne ansatte som sykler eller bruker offentlig transport til jobb. Noen litt mer omfattende tiltak kan være å installere solcellepaneler eller ladestasjoner for elbiler.
  • En endring i folks mentalitet er definitivt i ferd med å skje. Over hele kloden blir temaet klimaendringer diskutert på arenaer fra klasserom til FN’s hovedkvarter. Bærekraftige og klimavennlige produkter spiller en viktig rolle, og viktigheten av å øke tilbudet av slike produkter for å møte den økende etterspørselen er høy. Dette merker vi definitivt også i vår bransje, hvor vi absolutt også har et stort ansvar.

 

Gi utrykk for deres grønne visjon

Hvis du synes det er viktig å dele din visjon omkring bærekraftig og miljøvennlig ansvar med potensielle kunder og forretningspartnere, er markedsføringen en utmerket måte å gi utrykk for dette. En måte å gjøre dette på er å bruke miljøvennlige reklameprodukter på messer og arrangementer. Det finnes kulepenner laget av bambus eller resirkulerte plastflasker, powerbanks med solcellepanel og populære handlenett i bomull som kan brukes i lang tid. Kombinert med et sterkt budskap er dette en utmerket måte å utrykke verdiene til selskapet, samtidig som man appellerer ekstra sterkt til grupper som er ekstra opptatte av miljø og bærekraftighet.

Bæredyktige handlenett har blitt utrolige populære

Som tidligere nevnt er bevisstheten omkring at alle må bidra for å passe på jordkloden vår økende. I blant annet Danmark og Storbritannia har det blitt innført høye avgifter på handleposer laget av plast. Det samme har lenge vært diskutert, og forventes å innføres i Norge også. Et resultat av dette er at etterspørselen etter handlenett som kan gjenbrukes øker kraftig. I 2016 var vår sammenleggbare handleveske det mest solgte produktet hos IGO-POST. Hvorfor ikke gi bort et handlenett med logoen din på? Du sparer miljøet og mottakeren vil promotere selskapet ditt hver gang du handler. Vinn-Vinn 

Bidra til å redusere bruken av plastflasker

Selv om man panter de fleste flasker i Norge, så er trenden med å kjøpe flaskevann skadelig for miljøet. På verdensbasis blir over en halv milliard plastflasker kastet hvert år, og mange av disse ender opp i verdenshavene. Plast i havet er en enorm miljøtrussel og forstyrrer skjøre og naturlige økosystem. En enkel løsning som sparer miljøet (og penger) er å bruke gjenbrukbare drikkeflasker.

Gode nyheter: etterspørselen for bærekraftige og gjenbrukbare drikkeflasker øker

Vi har praktiske drikkeflasker som holder høy kvalitet, og i Norge er det utrolig unødvendig å kjøpe vann i butikken ettersom vi har tilgang på rent og godt vann rett fra springen. Det er faktisk et privilegium vi har, som bør utnyttes. Heldigvis blir drikkeflasker mer og mer populære, og man ser at de blir brukt på treningssentre, turer, på kontoret eller lesesalen. Utrolig nok er det ganske mye innovasjon på dette feltet, og det finnes smarte lekkasjefrie flasker i alle størrelser og fasonger. De fleste studenter er opptatte av å spare både penger og miljøet. Del ut en drikkeflaske med logo på universitetscampus, og fremtidens ledere og konsumenter vil få øynene opp for deres bedrift gjennom en promotering de vil sette pris på. Drikkeflaskene kan brukes i flere år og er en miljøvennlig og effektiv promotering. Vinn-vinn.

Flere miljøvennlige produkter med høy slagkraft

I tillegg til de nevnte handlenettene og drikkeflaskene finnes det mange flere produkter som utrykker et fokus på miljøet. Spar miljøet og iverksett en langvarig promotering gjennom et trykk på en t-skjorte laget av økologisk bomull, tapasbrett eller kulepenner i bambus, notatblokker fra resirkulert papp eller solcelledrevne nødladere. Utvalget av bærekraftige produkter øker også hele tiden! Vær bevisst på hvordan bedriften påvirker miljøet, og utrykk bevisstheten gjennom deres promotering. Det øker det finansielle resultatet, samtidig som du bidrar til en grønn fremtid for hele kloden.

 

Se hele utvalget bærekraftige produkter på igopost.no/csr