Vet du hvorfor dine kunder kjøper dine produkter eller tjenester? Er prisen en faktor i kjøpsbeslutningen? Det er definitivt en av faktorene, men er den avgjørende?  Vil en rabatt lokke til seg kunder eller potensielle klienter?

Bestem din pris
Du har satt en pris for ditt produkt eller tjeneste som tar i betraktning innkjøpsprisen og den ønskede fortjenestemarginen.Etter din mening reflekterer prisen kvaliteten på tjenesten eller produktet. Å redusere priser, med eller uten rabatter, kommer til å direkte kutte din fortjeneste. Derfor må du selv vurdere hvordan du tilpasser denne taktikken… eller om du i det hele tatt skal gjøre det.

Hva er meningen med rabatter?
Det er viktig å vite hvillken rolle pris spiller hos dine kunder når du kjøper dine tjenester eller produkter. Hvis du spør dine kunder vil majoriteten mest sannsynlig svare at dette er veldig viktig. Men er det sant? Det er nødvendig å gjøre mer research om hvordan prisene påvirker kundens kjøpsbeslutning. Her er det også vitkig å se hvordan dine konkurrenter setter sine priser.

Å vinne over kunder
Gir du rabatter for å vinne over nye kunder? Vær oppmerksom på at dette kan tiltrekke seg en spesiell type kunde: en “røverkjøp-jeger”. De er kanskje ikke  villige til å betale fullpris senere, og hvorfan vil dette påvirke ditt image? Du vil ikke at dine eksisterende, lojale kunder får inntrykket av at de betaler for mye. I visse bransjer er den uunngåelig å gi rabatter, og i dette tilfellet er det viktig å understreke dine unike salgsargumenter. Hvis du tilbyr bedre kvalitet, tjenester eller garantier er dette viktige faktorer å legge vekt på. Det er dessuten ikke bare du som burde kommunisere dette – la dine fornøyde kunder også bli hørt.

Å selge ut gammelt lager
Iblant hender det du har eldre produkter igjen på lager som er en utgift for deg å ha stående. Du kan da overveie å selge disse produktene til redusert pris. Før du gjør dette, vært oppmerksom på hvilket budskap du sender de kundene som kjøpte dette produktet for en høyere pris før salget.

Gi rabatter for en spesiell grunn!
I de fleste bransjer det uunngåelig å ikke gi rabatter. Men det er da viktig når du gir rabatter å gi en grunn for hvorfor gjør det. Dette gjør det akseptablet for eksisterende og nye kunder, og å gjør det klart at dette ikke er en gjentagende hendelse. Potensielle grunner for gi rabatter:
• Å stimulere ombestillinger
• Som bytte for en melding eller post på sosiale medier, referanse eller registrering for nyhetsbrev
• Å selge gamle varer på lager
• Rabatt på store ordre

Ett interessant alternativ
Iblant er det å gi rabatter det eneste alternativet, men det finnes også andre muligheter. Du kan belønne eksisterende eller nye kunder med en gave. Du kan få den til å spare opp til denne gaven, eller tilby de en mindre gave når de legger inn en bestilling. Gaver er ikke bare mer verdsatt enn rabatter, men de spares og minnes en lengre tid. Dette leder til kundelojalitet og ikke bare engangs- og ombestillinger.

87175861Få dine gaver trykket med en logo; på den måten er du alltid synlig hos din kunde og i deres bevissthet.

Vi har samlet flere flotte firmagaver og givaways for deg. Trenger du råd eller tips? Du er velkommen til å kontakte oss på 21 09 37 37 eller salg@igopost.no