Velg miljøvennlige profileringsartikler for å markedsføre merkevaren din

Bærekraft har blitt topp prioritet i alle bransjer over hele verden. 
Klimaendringer, effekten av økte CO2-utslipp og avfallshåndtering har skapt en grønn bevissthet hos både forbrukere og regjeringer.

Å drive bærekraftig er ikke lenger noe man kan velge: 

Det har blitt et krav for å vinne (og beholde) kontrakter og for å tiltrekke de beste ansatte. 
Bærekraft må være en rød tråd igjennom bedriften og får konsekvenser for alle beslutningene som tas – også innen kommunikasjon og markedsføring. 
Derfor bør alle kampanjer som involverer profileringsartikler tilpasses bedriftens miljøvennlige profil. 
Plastprodukter har oversvømt hverdagen vår i mange år, og bransjen for reklameartikler har ikke vært noe unntak. 
Men trenden endrer seg, og i dag finnes det mange miljøvennlige alternativer for å markedsføre merkevaren din. 

Miljøvennlige reklameartikler, laget av resirkulerte materialer som papp og PET og nedbrytbare materialer som bomull og bambus, vil ikke bare bidra til å redusere det totale plastforbruket, 
men viser også kundene, partnerne og (de nye) medarbeiderne dine at bedriften tar et tydelig miljøansvar.
Her er en oversikt over bærekraftige materialer som blir brukt i profileringsartikler: 

Papp: Det enkleste materialet å resirkulere

Papp er et av de enkleste og mest miljøeffektive materialene å gjenvinne. 
Ved å bruke resirkulerte papirmaterialer i stedet for nye trefibre, sparer vi tusenvis av trær, vann (prosessen krever 99% mindre vann) og energi (opp til 50% mindre).  
Og i tillegg er resirkulert papp og papir de ideelle materialene for notatbøker. 
Og – de er 100% nedbrytbare!
Gjør ditt for å redusere global avskoging ved å bruke resirkulerte materialer når du markedsfører merkevaren din! 
Både partnere, leverandører, kunder og ansatte vil sette pris på forskjellen – og det samme vil miljøet.

Bambus: Et hardt gress som vokser mye raskere enn trær

Bambus vokser ekstremt raskt (det er strå, ikke tre). 
Derfor vil det komme fort opp igjen etter at det er høstet, uten å måtte plantes på nytt.
Faktisk kan et vanlig bambusskudd være fullt utvokst etter tre til seks år, mens et lønnetre trenger 30 år og kan leve opp til 150 år.

Med den økte interessen for miljøvennlige produkter, har  bambus som materiale blitt stadig mer populært på bekostning av vanlig tre og plast.  
Vil du gjøre inntrykk på kunder, partnere og leverandører?
Dette er en fin mulighet!
I tillegg er bambus et svært anvendelig materiale som kan brukes i mange produkter, fra skjærebrett og kaffekrus til penner og powerbanks – til og med kalkulatorer!
Dessuten er bambus et lett, men ekstremt robust materiale (det er hardere enn de fleste tresorter), og det har et lekkert og elegant utseende.
Med andre ord: Bambus er et klart førstevalg når det kommer til miljøvennlige materialer til profileringsartikler!

Bomull: Miljøvennlig, resirkulerbart og 100% nedbrytbart

Bomull er det mest brukte naturfibret i tekstiler og det beste alternativet til kunstige fibre.  
Dessuten er bomull miljøvennlig, resirkulerbart og 100% nedbrytbart – noe som gjør det til et ideelt valg i miljøvennlige produkter.
Og ikke minst, i løpet av de siste 20 årene har produksjonsprosessen blitt vesentlig mer miljøvennlig:
Energien som brukes for å produsere 0,5 kg bomull er redusert med 66%, utslippene fra bøndene er redusert med 33%, jordtapet er ned 49% og det brukes vesentlig mindre vann.
Dessuten er det et stort utvalg av reklameartikler laget av nettopp bomull, hvor t-skjorter med logo oghandlenett med trykk  er blant de mest populære. 

Resirkulert PET: Motvirker spredningen av ny plast

PET er en av de vanligste plasttypene på forbrukermarkedet.  
Det brukes vanligvis som emballasje, f.eks. flasker, mat-emballasje og til andre forbruksvarer. 
Men PET har en stor fordel: Det kan resirkuleres til gjenbruk igjen og igjen. 
Som allerede nevnt – plast har blitt et nærmest uunnværlig materiale i hverdagen vår.  
Hvis vi kan gjenbruke en stor del av plasten, kan vi spare en enorm mengde avfall. 
For eksempel var andelen resirkulerte PET flasker i Europa opp mot 50% i 2015, og andelen øker!
Resirkulert PET finnes overalt. 
Fra vannflasker til resirkulerte bager, fra klær til isolasjon i tak. 
Resirkulerte PET-produkter er rimelige, men framfor alt bidrar de til å motvirke skader på miljøet som produksjon av ny plast medfører. 

Kork: Spar trærne, hjelp miljøet

Når vi snakker om kork, er gjerne vinflasker det første man tenker på.  
Men dette vanntette og motstandsdyktige materialet har mange andre bruksområder, fra praktiske ting i hjemmet til profileringsartikler .
Kork kommer fra barken til korkeika. 
Å ta bark fra korkeika skader ikke treet, og den er 100% fornybar. Treet får ny bark hvert niende år, for å være nøyaktig.  
Dette er et produkt som kommer direkte fra naturen, det skader ikke miljøet, det er nedbrytbart og det krever svært lite bearbeiding.  
Vil du vise hvor mye du bryr deg om trærne og miljøet?
Ingenting gjør det bedre enn å velge produkter av kork!

Bærekraftige materialer er framtiden for profileringsartikler

Profileringsartikler og firmagaver er viktige markedsføringsverktøy for merkevaren din for å øke kjennskap og vise takknemlighet overfor kunder, partnere, leverandører og ansatte. 
De gjenspeiler også bedriftens profil og hvilket inntrykk du ønsker at omgivelsene skal få av deg. 
Derfor kan de bli gode redskaper for å vise omverdenen hvor miljøbevisst bedriften er.  
Hvordan? Ved å la miljøvennlige profileringsartikler markedsføre merkevaren din!
Papp, bambus, bomull, resirkulert PET, kork… mulighetene er mange, og de vokser for hvert år som går.  

Nå kan du til og med kjøpe bærekraftige penner laget av 50% hvetestrå ! 
Til syvende og sist er det ditt valg.  
Hvordan ønsker du at bedriften din skal oppfattes der ute?