Som bedriftseier gleder du deg sannsynligvis veldig til butikken din kan åpne dørene igjen. Det gjør kundene din også – de er alle ivrige etter å besøke butikken, restauranten eller treningssenteret ditt. Men hvordan skal du gjøre dette? Og hva er viktigheten av en sterk gjenåpning? Vi har tidligere skrevet en artikkel om hvordan du kan holde dine ansatte fornøyde under koronakrisen. Men hvordan kan du gjøre det samme for kundene dine? Hos IGO Profil vet vi hvordan du kan øke kundeengasjementet når du gjenåpner butikken eller din bedrift innen besøksnæringen. Ikke la denne muligheten gå forbi deg – bruk gjenåpningen som en måte å styrke merkevaren din på. Les våre tips og lær hvordan du kan skap ekstra oppmerksomhet og få bedriften din til å blomstre under gjenåpningen av samfunnet.
Butikker: Ta imot kundene på en kreativ måte
Mens noen butikker allerede er åpne og klare til å ønske kundene velkommen tilbake, håper vi det samme snart vil være gjeldende for alle bedriftseiere. Gjenåpningen er et ideelt tidspunkt for å gi det lille ekstra til dine tilbakevendende kunder. Du kjører antageligvis allerede en eller annen kampanje for gjenåpningen, og den beste måten å støtte dine aktiviteter i butikken på er ved hjelp av reklameartikler og giveaways.
Å gi bort en liten gave i forbindelse med kjøpet øker lojaliteten og gjør besøkende til kunder. For et praktisk tips anbefaler vi at du dekorerer butikken din med fargede ballonger med trykk av logoen din, plasserer en godteriskål ved inngangen eller gir bort en gave til de første 100 kundene. Det er selvfølgelig også viktig å få kundene dine til å føle seg trygge ved å ta de nødvendige tiltakene for smittevern som å munnbind og desinfeksjonsprodukter.
Besøksnæringen: Bruk uteservering til din fordel
Den siste tiden har vist oss hvor kreative bedriftseiere innen besøksnæringen kan være. Matlevering og take away-kaffe er velkjente løsninger, men har definitivt vært en endring for noen av de eldre virksomhetene. Det har imidlertid ikke hindret dem i å endre seg på en måte som har fått virksomheten til å overleve. Noen puber har til og med holdt sin ukentlige quiz gående på nettet med tilhørende alkohollevering som en pakkeavtale, noe som definitivt er noen av de mest innovative konseptene vi har sett – bra jobbet. Hvis du ikke kan åpne virksomheten din ennå, er det ikke for sent å iverksette lignende løsninger – eller kanskje du kan komme opp med en helt annen idé.
Vi anbefaler selvfølgelig at du bruker reklameartikler og gaver for å fremme dine fysiske kampanjer. Mange av dere er ikke fremmede for denne måten å drive kampanjer på og er vant til å bestille kopper, penner, servietter osv., vi oppfordrer dere imidlertid på det sterkeste å prøve mer spesialiserte produkter som glasskarafler eller serveringsbrett med trykk av logo. Da vil kundene dine få forfriskninger og snacks servert på et produkt som er merket med favorittbedriftens visuelle identitet. De aller fleste kommer mest sannsynlig til å legge ut bilder av deres første måltid på sosiale medier – hvis bedriftens merkevare er med på disse bildene, vil disse fysiske profileringsproduktene også få en merkbar tilstedeværelse på nettet. Dette er en flott mulighet for deg som er klar til å dra nytte av denne ideen.
Sportsklubber og trening
Populariteten til utendørssport er høyere enn noensinne! I en tid med nedstengte sportsaktiviteter og treningssentre har vi alle måttet få vår trening ved å gå, løpe og sykle mer enn før, noe som selvfølgelig er veldig sunne aktiviteter som vi bør fortsette med. Det er imidlertid noe spesielt med å trene i en gruppe som fremmer en positiv teamfølelse, noe som gjør trening mye morsommere. Hvis du eier et treningsstudio eller har ansvaret for et sportsanlegg / en klubb, kan du dra nytte av disse tipsene om hvilke profileringsartikler du bør bruke, slik at kampanjen for gjenåpning blir en suksess. Bestill t-skjorter med trykk av logoen eller firmanavnet, sportsflasker, vesker med trekksnor / treningsbagger eller håndklær – alle disse produktene blir tatt med hjem og vil bli brukt ofte!
Tips: Hvis du virkelig ønsker å slå på stortrommen når det gjelder markedsføring, kan du organisere et utendørsarrangement for å skape oppmerksomhet rundt bedriften din. Kunder er ivrige etter å komme seg ut av hjemmene sine og støtte lokale virksomheter. Dette er din sjanse.
Skoler: Ønske studentene velkommen tilbake
Nesten alle studenter og elever, store og små, kan komme tilbake på skolen eller universitet. Sørg for at du er klar til å ønske dem skikkelig velkommen i løpet den første uken tilbake. Studentene vil definitivt sette pris på noen planlagte aktiviteter når de kommer tilbake, noe du kan støtte med noen små firmagaver. Det er dessuten det perfekte tidspunktet for å begynne å tenke på eksamensgaver da denne tiden av året nærmer seg med stormskritt. Feire de gode tidene med elevene dine!
Praktiske tips for å bli lagt merke til
Uansett hvilken bransje du er i, kan du få bruk for disse 4 nyttige tipsene for å sikre en vellykket gjenåpning:
1. Kunngjør gjenåpningen
Heng plakater i vinduene dine slik at alle forbipasserende blir klar over den store gjenåpningen. Skriv en fengende invitasjon til handling på plakatene – noe som vil resultere i høy trafikk til butikken din på lanseringsdagen. For eksempel «De første 100 kundene får en gratis powerbank».
2. Synlighet på nettet
Vi trenger ikke å forklare viktigheten av å ha en tilstedeværelse på nette i det 21. århundre, men vi kan gi deg noen tips om hvordan du bør bruke profiler på sosiale medier før en gjenåpning. Ta deg tid til å introdusere personalet og vise noen bilder/videoer fra bak kulissene for gjenåpningen for å skape interesse og trekke trafikk på lanseringsdagen.
3. Bruk nyhetsbrev
I gjennomsnitt sies det at for hver £ 1 du bruker på e-postmarkedsføring, som for eksempel nyhetsbrev, får du en avkastning på £ 29. Det er en avkastning på 2900 %! Originale nyhetsbrev med sterke gjenåpningstilbud har en utrolig positiv innvirkning på salgsprestasjonen; glem derfor ikke å inkludere dette i kampanjene dine.
4. Gi det lille ekstra
Tenk på hva du kan gjøre for å yte det lille ekstra for kundene dine på gjenåpningsdagen. Folk har sittet på sparepengene sine og er klare til å bruke mye penger når samfunnet åpner opp igjen – gi dem en god grunn til hvorfor de bør bruke pengene i virksomheten din. Kanskje du kan tilby gavekort eller fine gaver med hver bestilling i løpet av en periode, eller sende godteri og håndskrevne notater med store nettbestillinger. Gjør det du kan for å gjøre et godt inntrykk!
Tips: Fang interessen til kundene dine med en giveaway med trykk. La kundene dine dele nyheten om gjenåpningen for å få sjansen til å vinne en personlig firmagave. Dette er en ikke-påtrengende og enkel måte å skape mye oppmerksomhet.
Forhåpentligvis ga dette innlegget deg noen nyttige og praktiske tips for hvordan du kan gjennomføre en vellykket gjenåpning av virksomheten din. Hvis du trenger mer hjelp til å starte en vellykket, ikke-digital gjenåpningskampanje, må du gjerne ta kontakt – teamet vårt er klar til å hjelpe.