Det siste året har vært et år med dramatiske endringer. Hvem kunne ha forestilt seg dette store skifte i begynnelsen av 2020? Fra den ene dagen til den andre var «fysiske» arrangementer ikke lenger et alternativ. Som respons på dette begynte mange arrangører å lete etter alternativer på nettet. Hvilke alternativer er tilgjengelige for å organisere arrangementer i dagens verden? Hvordan kan du holde målgruppen din knyttet til merkevaren eller produktet ditt? I denne artikkelen ser vi på de største trendene for arrangementer som gjelder for 2021.
Fra fysiske til online-arrangementer
På grunn av begrensninger på hvor mange som kan samles og forbud mot både små og store sammenkomster, har mange fysiske arrangementer valgt et nettbasert alternativ. Virtuelle messer, åpent hus på nett, festivaler, konserter og arrangementer for nettverksbygging ble digitale. I noen tilfeller er visse elementer ved arrangementer godt egnet for et nettbasert miljø, noe som til og med gir nye muligheter. Det betyr at du ikke lenger er begrenset til en lokalets maksimale kapasitet. Alle kan «ta del i» ditt online-arrangement fra sin egen stue eller kontor. Videre har deltakerne muligheten til å gi direkte tilbakemelding under online-arrangementet. Trenden fra fysiske til online-arrangementer vil fortsette i overskuelig fremtid og gir bedrifter muligheten til å utnytte dette nettbaserte formatet til deres fordel.
Tips: Planlegger du å organisere et online-arrangement? Da kan du overraske deltakerne med reklameartikler med trykk før eller etter arrangementet. Det er en flott måte å gi online-arrangementet et personlig preg og samtidig generere litt ekstra merkevarebygging!
Hybridarrangement: en kombinasjon av et fysisk og online-arrangement
Den neste trenden for arrangementer vi vil dele med deg, går ut på å kombinere fordelene med et online-arrangement med den personlige tilnærmingen til et fysisk arrangement. Disse arrangementene har fått navnet «hybridarrangementer». Det er mulig at noen deltakere muligens ikke vil være i stand til å delta på det fysiske arrangementet på grunn av smittevernhensyn, reiserestriksjoner eller begrensninger i henhold til antall deltakere. Hybridarrangementer tilbyr, i tillegg til det fysiske oppmøtet, en muligheten til å delta på nett. På denne måten kan alle fremdeles være der!
Fremveksten av mindre arrangementer
Det gjenstår fortsatt å se om vi vil være i stand til å holde store fysiske arrangementer i år. Dette er en av grunnene til at mindre arrangementer mest sannsynlig kommer til å bli den nye trenden. I stedet for ett stort årlig arrangement, kan du organisere flere mindre arrangementer. Se for deg et omreisende arrangementskonsept som organiserer små arrangementer over hele landet. Disse mindre arrangementene kan selvfølgelig også finne sted helt eller delvis på nettet. Du kan for eksempel arrangere en direktesending, slik at alle som er interessert kan følge med. Vi ser også en fornyet interesse i håndverksølfestivaler og matfestivaler. Lokale, småskala arrangementer for ekte matelskere og -kjennere.
Tips: Finn ut hvordan du kan markedsføre ditt småskale arrangement med de rette reklameartiklene. Gi bort caps og t-skjorter med trykk til dine ansatte. Ta en titt på vårt utvalg av miljøvennlige begre og krus for å gjøre arrangementet ditt plastfritt. På den måten setter du også miljøet først.
Opplev marketing får stadig mer oppmerksomhet
Årets fokuset dreier seg mer om opplev marketing, dvs. å skape en engasjerende opplevelse og dermed tilføre produktet eller merkevaren en wow-effekt. Dette bygger på ideen om å tilby kundene en reell forbindelse med et merke. Men fordi det så å si er umulig for merkevarer å markedsføre seg fysisk på større arrangementer, må de se etter andre måter å få kontakt med den aktuelle målgruppen. Det er flere måter du kan gjøre dette på ved hjelp av forskjellige nettbaserte kanaler, eller lokale, småskala merkevarearrangementer. Fremveksten av matbiler, direktesendte festivaler og lokale konserter med mindre publikum er bare noen eksempler.
Tips: Prøv å tenke på andre måter kunder kan få kontakt med merkevaren din. En idé er å markedsføre merkevaren din under en radiosending eller podcast, muligens ved å gi bort reklameartikler med et fint trykk. Det er en flott måte å introdusere folk til merkevaren din og sikre at de får et varig minne.
Virtuelle teamutflukter: skaper samhold blant ansatte
I denne spesielle tiden vi lever i er det utrolig viktig i å tenke på hvordan du kan holde kontakten med dine ansatte og hvordan du kan motivere dem. Mange bedrifter har allerede funnet nye måter å tilpasse seg på. Det ser ut til at teamutflukter og sosiale sammenkomster med kolleger vil forbli virtuelle begivenheter inntil videre, og bedrifter blir mer og mer kreative i sin tilnærming. Her er noen ideer: En virtuell pubquiz, en virtuell karaoke eller et virtuelt rømningsrom. Men et annet veldig populært valg er forretningsgaver som en koronavirus-gavepakke, som blant annet inneholder personlige produkter som et krus med logo eller en varm genser med logo til de ansatte som takk for deres innsats. Det sikrer også god intern merkevarebygging. Du finner flere tips i artikkelen vår om «Hvordan kan du ivareta de ansattes helse og trivsel under covid-19-pandemien?».
Trender for giveaways
Hvis vi ser på de siste trendene for arrangementer og giveaways, er en av de raskest voksende trendene personlig verneutstyr eller PVU. Hos oss finner du for eksempel et bredt utvalg av munnbind med trykk eller håndgel med trykk eller logo. Tilbehør og dingser til hjemmekontoret er imidlertid også svært populære profileringsartikler. Hos oss finner du blant annet musematter eller krus med logo. De personlig tilpassede gavepakkene med trykk som du kan få levert til dine ansatte og kunder, tilfører enda en dimensjon. En virkelig personlig gave, levert hjem på døren. Videre ser vi et sterkt fokus på folks helse, noe som har vært et viktig tema i år, blant bedrifter som leter etter giveaways. Se for deg en matboks med trykk som kan gi logoen din eksponering på vei til jobben og som kan stimulere folk til å spise en sunn lunsj.
Dette er noen av de viktigste trendene for arrangementer du kan dra nytte av som et selskap. Finn ut hvordan du kan benytte deg av de forskjellige mulighetene for å virkelig gjøre et inntrykk på målgruppen din.