De 10 gylne tips for å delta på messer

Avgjørelsen er tatt: Du skal delta på en messe (jippi!).
Messer og utstillinger er svært effektive markedsføringsarenaer. 
Hvis de er vellykkede kan du inngå store og viktige kontrakter, finne nye kunder og distributører samt styrke relasjonen med eksisterende partnere og leverandører. 
Messer er dessuten gode plattformer til presentasjon av nye produkter, for å hold øye med dine konkurrenter og for å utvide nettverket ditt.
Du kan til og med finne nye medarbeidere!

Å delta på en varemesse innebærer imidlertid forberedelse (mye!) og det kan til tider være overveldende. 
Men bare ta det rolig, her gir vi deg 10 gylne tips for en vellykket messedeltakelse. 
Bare følg disse enkle rådene, og du vil bli en ekspert på rekordtid!

1. Velg en leder for messestanden

Når du organiserer din deltakelse på messer er det mange faktorer å ta hensyn til: 
Standens design, profileringsartikler og firmagaver, deltakelse av personale, catering service, markedsføring av varemerker etc.
Når du velger en leder for messestanden sikrer du at det alltid er en person som er ansvarlig for spørsmål eller andre henvendelser. 
Denne personen blir også en bro mellom din bedrift og messearrangørene. 

Lederen for messestanden oppretter en tidsplan med deadlines som skal følges, garanterer at tidspunktene overholdes og holder ledelsen oppdatert. 
Kort sagt: Hjelper den personen deg med å organisere og dermed unngå kaoset med å involvere flere personer og avdelinger.

2. Start punktlig, ellers er det ingen vits å delta i det hele tatt

Å organisere din deltakelse på en messe krever forberedelse… og tid!
Følg de deadlines som lederen for din messestand har satt og møtestedet: 
Visse tjenester og verktøy må bestilles uker (eller måneder!) på forhånd.

Forhastet deltakelse kan føre til ubehagelige overraskelser:
Prøver og produktmedia som ikke ankommer på bestemt tidspunkt, at man får en dårlig standplass, at man ikke har nok personale til å delta på messestanden, etc. 
Planlegg alt i tide og unngå uventede problemer i siste minutt!

3. Formuler klare KPIs (nøkkeltall) (og hvordan man måler dem!)

Hva forventer du å oppnå ved å delta på en messe?
Som vi nevnte tidligere, er messer svært nyttige markedsføringsarenaer. 
Forsikre deg om at du har en målestokk til evaluering når messen er over. 
Det kan være hva som helst: Fra nye kunder til inngåtte avtaler, introduksjon av et nytt produkt eller økt oppmerksomhet rundt ditt varemerke.

Når du har definert dine KPIs er det viktig å bruke de nødvendige verktøyene for å måle effekten av din deltakelse i ettertid: 
Utdelte visittkort, utfylte kontaktformularer eller distribuerte firmagaver.
Opprett et regneark hvor du beskriver alle dine mål og oppdater dokumentet på slutten av hver messedag.

4. Forbered et unikt 60-sekunders-salgstale

Det er vanligvis tusenvis av besøkende på en messe.
Det er meget sannsynlig at et par hundre av dem kommer til å gå forbi din stand; og standen ved siden av din; og den ved siden av den igjen; etc.

Dagene på messer kan bli lange og slitsomme, ikke bare for bedriftene som deltar, men også for de besøkende. 
Hvis de ikke kjenner deg og du gjerne vil ha deres fulle oppmerksomhet, er det viktig at du raskt kan selge dem ditt produkt, tilbud eller tjeneste.

Forbered et unikt 60-sekunders-salgstale og undervis dine ansatte i hvordan den skal utføres.
Hvis du kan overbevise besøkende om tilbudene og produktene dine og få dem til å sette seg ned ved din stand er du et skritt nærmere en potensiell ny forretningsavtale.

5. Undervis og motiver standpersonalet

En unik salgstale er en god start, men det er ikke nok. 
Det er viktig å undervise dine ansatte i hvordan de blir dyktige selgere: Entusiastiske, flinke medarbeidere ved standen fastsetter messens suksess.

Du kan tilby det beste produktet på hele messen, men hvis dine selgere ikke kan overbevise de besøkende, vil det ikke inngås mange avtaler. 
Å kjenne din bedrift og dens tilbud og produkter er avgjørende når det gjelder inngåelse av nye avtaler. 
I tillegg er en god og positiv holdning absolutt nødvendig!

Et godt tips! Hvis du utstiller på en internasjonal messe er det viktig at du har ansatte som kan det lokale språket. 
Dersom ingen av dine medarbeidere snakker språket flytende, ansett tolker til å hjelpe deg med kommunikasjonen på standen.

6. Skap oppmerksomhet som gjør at folk stopper opp

Sørg for at det skjer noe på din stand: Skap aktivitet! 
For eksempel: Ansett en bartender, lei en godterimaskin, organiser spill, foredrag, demonstrasjoner, underholdning eller gi de besøkende noe gratis.
Hvis du behøver inspirasjon kan du sjekke våre topp anbefalte strøartikler til varemesser!
Hvis budsjettet tillater det kan du lage en oppsiktsvekkende stand og tilby mat, drikke og underholdning. 
Utstillinger er en investering: Det er opp til deg å avgjøre hvor mye penger du ønsker å investere og hvor mye du forventer å få tilbake.

Husk at alt du gjør må ha ekstra verdi og passe ditt varemerke!

7. Evaluering

Når messen er over er en god evaluering avgjørende for å forbedre din deltakelse på messer i fremtiden og for å fastsette om det er verdt å delta på den neste messen.
Vi har tidligere understreket viktigheten av å fastsette KPIs før deltakelsen. 
Nå er det på tide å evaluere dem. 
Hvor mange nye kontakter har du fått?
Hvor mange nåværende kunder, partnere og leverandører har besøkt din stand?
Hvor mange reklameartikler har du gitt bort? 
Har du inngått noen avtaler eller solgt noen produkter?

Diskuter dine KPIs, men også din magefølelse og individuelle tilbakemelding.
Husk at: 
Prosentdelen av kontrakter du vil inngå etter at du har samlet alle kontaktformularene og visittkortene vil sannsynligvis være mindre enn forventet, spesielt hvis det ikke er noen oppfølging senere
 -som fører til neste skritt…

8. Kommuniser i 365 dager!

Å nå ut til din målgruppe kun på messer er ingen garanti for suksess. 
Messer er et godt utgangspunkt, men den vanskeligste jobben begynner etterpå!

Opprett en handlingsplan til oppfølging på alle kontaktene du har knyttet på messen: 
Forbered forretningstilbud, planlegg møter, inviter dem til kontoret eller produksjonsanlegget, etc.

Et godt tips! Hvis du har deltatt på en internasjonal varemesse er det viktig at du forstår den lokale forretningskulturen. 
I noen land foretrekker folk et personlig møte eller en telefonsamtale fremfor en e-post. 
Ikke bare send en e-post og avvent svar: Fortsett med å insistere inntil du får et svar!

9. Takk alle som har deltatt

Vi har nevnt det før: Messer kan være lange, slitsomme, og de krever mye forberedelse. 
Det er godt mulig at flere av dine kollegaer har måttet jobbe overtid – og kanskje til og med også i helgene. 
Husk å takke dem for innsatsen deres: En fridag eller en firmalunsj vil være fine tegn på verdsettelse.

God lagånd er definitivt en god bivirkning ved å delta på varemesser!

Benytt denne muligheten til også å takke dine besøkende for at de stoppet opp ved din stand. 
Før dere begynner å snakke forretninger, fortell dem at du setter stor pris på at de tar seg tid til å besøke din stand.
Du kan til og med overraske dem med en firmagave – de har sannsynligvis møtt mange andre bedriftsrepresentanter på messen, derfor er det viktig at du skiller deg ut blant dine konkurrenter (og firmagaver er en flott måte å gjøre dette på). 
Sjekk våre Topp 10 originale firmagaver blogginnlegg dersom du har bruk for noen nye ideer.

10. Informer dem som ikke deltok på messen om hva de gikk glipp av

Sist, men ikke minst! 
Ta noen fine bilder og videoer av din deltakelse på varemessen og del dem på dine sosiale mediekanaler og bedriftens blogg. 
Forbered en e-post mal i tillegg til en presentasjon av dine undervisninger og demonstrasjoner på arrangementet og send dem til alle kontaktene dine
 – bortsett fra de kontaktene som besøkte deg på varemessen, naturligvis.

I tillegg til at dette er en god markedsføringsstrategi kan det også bidra til å vekke interessen hos noen gamle kunder og partnere.
De vil angre at de ikke besøkte deg på messen – og vil se frem til å gjenskape kontakt med deg!

Likte du våre 10 gylne tips for å delta på messer?
Vi håper det!
Hvis det er tilfellet, kan du abonnere på vårt nyhetsbrev nedenfor og være sikker på at du ikke går glipp av noen av våre artikler. 
Du finner svært interessante tips for hvordan du kan markedsføre ditt varemerke! 
Du får også våre seneste tilbud og kampanjer med fantastiske rabatter for å hjelpe din bedrift med å fremheves ved hjelp av firmagaver og profileringsartikler.