I forbindelse med trykkfarger brukes termene CMYK, RGB og PMS stadig oftere. Men hva er egentlig forskjellen på disse trykkfargene? Når bruker man hvilket fargesystem? Og hvordan finner man den riktige fargen? I denne artikkelen leser du alt om det.
Hva er trykkfarger?
Når reklameartikler eller firmagaver skal trykkes med en logo, et bilde eller en tekst, kreves det alltid bestemte trykkfarger. Avhengig av produktet og trykkteknikken, kan trykken bestå av 1, 2, 3, 4 eller flere trykkfarger. Generelt er det tre forskjellige fargesystemer: CMYK, PMS og RGB. CMYK og PMS (Pantone®) brukes til trykking og RGB til digitale media. Nedenfor kan du lese om forskjellen mellom de tre fargesystemene og når du velger de ulike systemene.
RGB-farger
RGB-fargesystemet brukes til digitale media, eller når noe lages for visning på en skjerm (telefoner, fjernsyn, computere osv.). Det kan være en PowerPoint-presentasjon eller design av en webshop med bestemte neon-farger. RGB-modellen består av grunnfargen svart og de tre fargene rød, grønn og blå for å tilføre visse lysfarger. Hvis alle RGB-fargene kombineres, oppstår hvitt.
Eksempler på RGB-farger
RGB svart: 0,0,0
RGB hvit: 255, 25, 255
RGB rød: 100, 0, 0
CMYK-farger
Forkortelsen CMYK står for fargene Cyan, Magenta, Gul og Key (svart). Ved å blande disse fargene med hverandre i ulike forhold, kan det lages et uendelig antall farger. Fargen svart tilføyes fordi blanding av 100 % Cyan, 100 % Magenta og 100 % Gul ikke gir en fin svartfarge. CMYK-fargesystemet brukes til full-colour trykkverk. Skrivere bruker også CMYK-fargene.
Eksempler på CMYK-farger
CMYK svart: 0, 0, 0, 100
CMYK True black: 75, 68, 67, 90
CMYK hvit: 0, 0, 0, 0
CMYK rød: 0, 100, 100, 0
PMS-farger (Pantone®)
PMS eller Pantone® Matching System er et fast sett med farger som allerede er blandet. Alle disse fargene har en egen PMS-fargekode. Når man utvikler en logo eller husstil velges ofte Pantone-farger, for da har man større sikkerhet for at fargene blir riktige. CMYK kan gi tilnærmet riktige farger, men ikke på langt nær alle farger. Bestemte farger, blant annet nyanser i oransje, blir ikke så fine med CMYK som med Pantone®. PMS-fargebestemmelse kan gjøres med et fargekart. Pantone® har et praktisk online fargekart med fargekoder som gjør det enkelt å bestemme farger. For tiden har Pantone® Matching System mer enn 1500 farger. Det er nok å velge i!
Eksempler på PMS/Pantone®-farger
PMS svart: Black 6 c
PMS hvit: 000C
PMS rød: 1788
Når velger man hvilken trykkfarge?
Som vi har beskrevet ovenfor, blir RGB-farger brukt til skjermer og CMYK- og Pantone-farger til trykking. Men når skal man velge CMYK- og når skal man velge en Pantone-farge? Hvis du bruker én til fire farger i et design, er Pantone-fargene svært velegnet. Det kan være logoer, visittkort eller brevpapir. Fordi Pantone® har en universell fargepalett, kan du være sikker på at fargene alltid er de samme. Så hvis et konstant resultat er viktig, velger du Pantone®-farger. Hvis designen har mange farger, bruker du CMYK. Det kan for eksempel være fotografier eller bilder med forskjellige fargetoner og farger.
Pantone®-farger i logoen din? Opplys om den riktige fargen
Vil du ha reklameartikler eller firmagaver trykt med logoen din, og inneholder logoen spesifikke Pantone®-farger? Gi oss de riktige PMS-fargekodene og vi sørger for at disse blir brukt. Da kan du alltid være sikker på at det brukes riktige farger.
Ønsker du å konvertere utskriftsfilen din? Vi ordner det
Har du lest informasjonen ovenfor, men inneholder utskriftsfilen din ikke riktig fargesett ennå? Vil du for eksempel konvertere filen fra RGB-farger til CMYK eller fra CMYK til PMS-farger? IGO Profil ordner det uten problemer. Vår DTP-avdeling kan ordne dette for deg slik at du alltid får produkter med de riktige trykkfargene.
Vi du vite hvordan vi sørger for at trykk holder seg pent ekstra lenge? Da kan du lese artikkelen om bærekraftige trykkteknikker. Trenger du hjelp til å finne riktig trykk eller trykkfarge? Bare ta kontakt med IGO Profil for veiledning. Vi hjelper deg gjerne.