Vi håndterer reklameprodukter hver dag, så på et tidspunkt spør vi oss ikke bare om fremtiden deres, men også om fortiden deres. Vi så nærmere på hvordan profilprodukter har utviklet seg, spesielt i Europa, og hva som definerer dem i dag. Bli med oss på vår lille reise gjennom tiden.
Det første spørsmålet vi stilte oss selv var: Hva var det første reklameproduktet? Det virkelige spørsmålet her er hvordan vi definerer et reklameprodukt. Vi ekskluderer «prøver», selv om de ofte regnes som de første reklameproduktene. Akkurat som bakerier eller ostedisker av og til tilbyr gratis smaksprøver i dag, delte omreisende kjøpmenn i middelalderen ofte ut små smaksprøver til kundene sine. Vi foretrekker imidlertid å definere reklameprodukter som varer som annonserer et produkt eller selskap gjennom et annet medium enn selve produktet – enten det er firmagaver, reklamegaver eller merkevarer. Naturligvis fokuserer vi på reklameprodukter md trykk.
Det første reklameproduktet i verden
Etter denne forklaringen kommer vi til det første registrerte reklameproduktet i verden. Det stammer faktisk fra USA og ble brukt under presidentvalget i 1789. Ingen ringere enn «Nasjonens far», George Washington, distribuerte kampanjeknapper (buttons) for det første amerikanske presidentvalget noensinne. Disse knappene var utsmykket med bånd og inneholdt Washingtons portrett- og/eller kampanjeslagord. Et viktig øyeblikk i historien – ikke bare for reklameprodukter.
Fra dette tidspunktet ble reklameprodukter av og til brukt, spesielt i USA. Den virkelige boomen begynte imidlertid ikke før på slutten av 1900-tallet. En av pionerene på den tiden var Jasper Meek, en boktrykker fra Ohio. I 1886 produserte han skolesekker for en skoforhandler, noe som markerte begynnelsen på den moderne reklameindustrien.
Reklameprodukter i Europa
Innrykket av reklameprodukter i Europa begynte ikke før på begynnelsen av 20-tallet. Mens de første forhandlerne av reklameprodukter allerede hadde etablert seg i større byer rundt 1900, tok det til 1950- og 1960-tallet før reklameprodukter ble svært populære og reklamebransjen skjøt fart. Selv da var kulepenner, nøkkelringer og fyrstikker eller lightere blant de mest populære reklamegavene i Europa, og de regnes som de første massedistribuerte reklameartiklene.

En kort titt på IGO Profils historie
Du kan si at vi var litt forut for vår tid. Vår grunnlegger, Martien Jonkers, etablerte et selskap i Nederland på midten av 1940-tallet som spesialiserte seg på salg av kulepenner og utvidet raskt til å tilby andre tilpassbare kontorrekvisita. Virksomheten var så vellykket at han – i tråd med tiden – omdøpte selskapet til IGO i 1961. IGO står for det nederlandske begrepet Internationale Geschenken Organisatie (oversatt: International Gifts Organisation). Gjennom flere tiår har vi endret navnet vårt litt, og digitaliseringen har gjort ting raskere og mer effektivt, men kjernetjenesten vår forblir den samme: Vi trykker reklameprodukter for bedrifter og organisasjoner av alle slag.
Bestselgende reklameprodukter
Mens de mest populære reklameproduktene har endret seg over tid – for eksempel er askebegre ikke lenger etterspurt ettersom røykefrekvensen synker, og gjenstander som webkameradeksler eller USB-kabler ikke eksisterte tidligere – har noen produkter forblitt tidløse. Kulepenner, så vel som vesker og handlenett, fortsetter å være blant de mest populære valgene.
I tillegg til den betydelige effekten av teknologiske fremskritt, som har skapt nye behov og muligheter, har bransjen også skiftet mot bærekraft i flere år nå. Hvis du vil lære mer om de siste trendene i reklameproduktbransjen, sørg for å sjekke ut bloggen vår om nettopp dette.
Som du kan se, har reklameprodukter eksistert i århundrer, men giveaways og reklamegaver er langt fra utdaterte. De har en lang historie, og så lenge folk liker å gi og motta gaver, vil de aldri forsvinne. Har du allerede din neste kampanjeartikkel klar? Hvis ikke, kan du gjerne bla gjennom utvalget vårt!