Trenger du hjelp? Vi er tilgjengelige på|salg@igoprofil.no

Å gi (firma)gaver i andre kulturer

Selv om det å gi en gave både privat eller i en firmaregi er et universelt konsept, er det forskjeller over hele verden når det kommer til etiketten rundt å gi gaver og firmagaver. Visste du for eksempel at å gi en julegave ikke er en tradisjon i alle land? For å styrke relasjonen til kundene dine er det viktig å forstå de lokale skikkene og tradisjonene for å gi og motta gaver i en arbeidssetting. La oss se nærmere på noen i denne bloggen: 

Forskjellene i europeiske land 

Reklamegaver er et viktig verktøy for å bygge merkevarebevissthet og lojalitet i Europa, men nøkkelen bak suksess ligger i å navigere i kulturelle nyanser riktig. Her er et glimt av hvordan firmagaver kan variere på tvers av kontinentet: 

  • I Tyskland verdsetter de kvalitetsprodukter som er både praktiske og gode. Lenge konkurrerte fyrstikker med penner her i landet, men dette tok slutt etter innføringen av ‘Røykeforbudsloven’. 
  • I Østerrike var kaffefiltre med logo ekstremt populært som reklamegjenstand på 70- og 80-tallet som en referanse til kaffekulturen som ble høyt verdsatt der. Nå for tiden er det ikke kaffefilter, men vafler som er veldig populært å gi i gaver. 
  • Sveits er kjent for sin ostekultur og dermed er populære gaver også osterelaterte! Tenk på fine osteprodukter, som et ostebrett eller et godt sett med kniver
  • I Frankrike er det tradisjon å tilby en flaske vin til alle slags anledninger. Franskmennene verdsetter eleganse og stilrike linjer som slanke penner. I dette landet er ‘4-farget BIC-penn’ også veldig populær da den bringer tilbake ungdomsminner. 
  • Italienere setter pris på skjønnhet og håndverk. Lokalt produserte lærvarer, som lommebøker eller telefonvesker, kan være et gjennomtenkt valg. Matvarer og kurver sammensatt av spiselige overraskelser blir også godt mottatt, men sørg for at de utfyller merkevarebildet ditt. 
  • Storbritannia har sett en stor økning i etterspørselen etter bærekraftige produkter. Britene verdsetter tradisjon og alt praktisk slik som vester, klær og notatbøker er derfor veldig populære her. 
  • Sverige elsker bøttehatter, badeender og håndvifter i bryllupssesongen. I tillegg er blomsterfrø veldig populære, spesielt fra planter fra den svenske naturen. Brettspill som Jenga gjør det også bra som reklamegaver. 

Tradisjonene i Asia for å gi (firma)gaver 

Reklamegaver spiller en betydelig rolle i forretningsinteraksjoner over hele Asia, der kulturelle nyanser former både mottakers preferanser og oppfatninger. Slike gaver er ikke bare en måte å bygge relasjoner på, men også å vise respekt ovenfor de ulike kulturene i de asiatiske landene. Dette krever en nyansert tilnærming til reklame- og firmagaver. Her er innsikt fra noen østasiatiske land: 

  • Japansk kultur omfavner minimalisme og estetikk. Videre fungerer gaver som et symbol på respekt og takknemlighet. Hvis du skal gi gaver til japanere, gå for elegante elementer av høy kvalitet som tradisjonelle te-sett, pent teknisk tilbehør eller håndverksmessige søtsaker.  
  • I Kina, er symbolikk og etikette viktig. Velg gaver som symboliserer velstand og lykke og husk at den røde fargen symboliserer lykke. Unngå gjenstander knyttet til tallet fire, da dette tallet anses som uheldig. 
  • I India verdsettes personlige forbindelser. Derfor bør du vurdere gaver som gjenspeiler lokalt håndverk og tradisjoner, for eksempel håndvevde tekstiler. Vær oppmerksom på kulturelle følsomheter, unngå gjenstander laget av lær eller biff-relaterte produkter, da kuer anses som hellige i hinduismen. 
  • Sør-Koreas teknologikyndige befolkning setter pris på praktiske og innovative gaver. Din logo på trådløse øreplugger, telefonstativ eller bærbare ladere med trendy design vil bli en hit. Koreanere er også stadig mer miljøbevisste, så du kan også vurdere miljøvennlige alternativer. 

Gaver over hele verden 

Kunsten å gi gaver er en universell tradisjon, men skikkene kan variere på tvers av kulturer.  Det er viktig å være bevisst på disse, da du kan ha ansatte i andre markeder, eller andre kulturer i ditt eget team. Her er noen viktige ting du bør vurdere når du gir en gave i et annet land: 

  • Gjør litt research! Er det en bestemt farge knyttet til sorg i kulturen til mottakeren av din gave? En tilsynelatende ufarlig penn i rødt blekk kan være et symbol på uflaks i enkelte land. Er det visse tall som anses som uheldige? Å forstå disse nyansene viser respekt. 
  • Vær hensynsfull: Vurder å skaffe firmagaver fra lokale håndverkere og bedrifter. Dette viser respekt for den lokale kulturen og støtter samfunnet. 
  • Tenk praktisk: Selv om et iøynefallende telefondeksel kan fange oppmerksomhet i hjemlandet ditt, kan det hende at denne oppfatningen ikke oversettes godt andre steder. Gi praktiske gaver som folk vil bruke, som resirkulerte vannflasker eller telefonladere. 
  • Gjør gaven mer personlig: Et lite snev av personalisering går langt.  Vurdèr å legge til en lokalspråklig hilsen til emballasjen din eller tilby muligheten til å tilpasse et produkt med navn eller initialer. 

Sist, men ikke mist, er det viktig å huske viktigheten av å forstå og respektere kulturelle forskjeller slik at du kan forbedre dine forretningsforbindelser over hele verden. Ved å ta deg tid til å undersøke og velge passende gaver, viser du både respekt og takknemlighet, samtidig som du skaper meningsfulle forbindelser med dine internasjonale partnere og ansatte.  

Vil du at vi skal hjelpe deg med å forme den riktige kampanjegaven? IGO Profil-teamet hjelper deg gjerne med dette! 

By | 2024-08-07T08:24:44+01:00 19 June 2024|