Yes! IGO Profil har eksistert i over 75 år! Helt fra begynnelsen av har vi hatt kun én misjon, som alltid har vært den samme. Vår misjon er å gjøre det enkelt for eiere av merker å uttrykke seg gjennom personlige gaver. Hvordan har denne misjonen preget vårt selskap i årevis? Hva har endret seg i årenes løp? Vi spurte Jan Jacobs, som har arbeidet hos IGO i 45 år. I denne artikkelen forteller vi også hva vi skal fokusere på i fremtiden.
Hvordan det hele begynte
I 1945 var Martien Jonkers en av de første som startet en bedrift som fokuserte på salg av artikler med trykk. Det dannet umiddelbart grunnlaget for den nåværende aktiviteten: Forretningsgaver med trykk for næringsdrivende.
En som kan fortelle alt om dette er Jan Jacobs, som har arbeidet hos IGO i hele 45 år:
«Jeg begynte i 1976 da bedriften befant seg i ‘de Mortel’». Den gang besto lageret bare av noen få trereoler, mens vi nå har 18 000 pallplasser. I dag er ansvarsområdet mitt «Operator Warehouse.» Jan forteller om begynnelsen: Selv om vi som selskap har vokst mye – mer om det senere – har vår misjon alltid vært den samme. Nemlig å gjøre det enkelt for bedrifter å styrke sitt merke ved å gi bort salgsfremmende gaver. Og det har vist seg å fungere.
Fra da til nå
Nye ting er blitt en uunnværlig del av vårt samfunn: WiFi, mobiltelefoner, Zoom-møter og WhatsApp. Men det var annerledes tidligere. Jan forteller: «I begynnelsen hadde vi ikke computer, ikke e-post og ikke en gang telefon i lagerbygningen. Vi fikk senere en av de første trådløse telefonene fra Kina og var et av de første selskapene som fikk datamaskin. Deretter ble arbeidet mye enklere.» I 80-årene brukte IGO direkte markedsføring og vi solgte nesten alle produktene våre gjennom kataloger. Det viste seg å være gull verdt. I 1988 foregikk alt salg ved å sende kataloger.
Tidligere ble det meste arbeidet gjort for hånd. «Den gang kom alt i løse deler, og personalet måtte skru sammen pennene selv», forteller Jan. «Nå kommer pennene selvsagt ferdig montert. Det er imidlertid fremdeles mange handlinger som må gjøres for hånd, slik at vi fortsatt kan garantere førsteklasses kvalitet. På den måten kan vi også tilby mindre antall når det kommer inn mindre bestillinger.»
I 1992 flytter IGO fra de Mortel til dagens hovedkontor i Helmond. Jan husker godt det første som slo ham da han kom inn for første gang: «Her har vi virkelig god plass!» Etter hvert ble bedriften vår utvidet tre ganger til på grunn av plassmangel. Fra kontor til fabrikk, alt er under ett tak i det nye bygget vårt.»
IGO Profil vokser fremdeles, og vi fornyer og utvikler oss uavbrutt. Det kreves i denne bransjen. Vi fokuserer på et omfattende sortiment, de nyeste trendene, og bak kulissene er vi opptatt av å holde oss oppdatert på utviklingen på vårt område, og for å holde tritt med tiden.
Visste du at… IGO Profil har et sortiment med 4600 forskjellige produkter og 250 produktkategorier? På den måten har vi det riktige produktet tilgjengelig for alle.
IGO goes international
IGO er ikke bare aktiv i Nederland, men også over grensene. I 1984 ble det første internasjonale kontoret åpnet i Belgia. 37 år senere er vi aktive på 13 markeder i Europa. Du finner oss i: Nederland, Belgia, Luxemburg, Frankrike, Wallonia, Tyskland, Østerrike, Sveits, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Irland og UK. Selv om vi er godt representert i Europa, streber vi alle etter det samme målet. Motivere selskaper til å gi et personlig produkt til sine kunder og ansatte. Og vi gjør dette ved å veilede selskapene på en personlig måte gjennom prosessen, trinn for trinn. De samme viktige kjerneverdiene gjelder for alle ansatte i IGO. Uansett hvilken stilling du har er våre kjerneverdier: En uformell, lett, støttende, personlig tone som preges av kvalitet. Og det er ikke alt!
Visste du at… IGO Profil er nå aktiv i 13 land med 55 ansatte og 11 nasjonaliteter? Med vårt team kan vi stolt si at vi har over 500 000 fornøyde kunder.
Bedriftens samfunnsansvar
Vi prioriterer bedriftens samfunnsansvar og utvider stadig vårt bærekraftige sortiment. I tillegg donerer vi en prosentandel av hver bestilling til planting av trær rundt om i verden. Det gjør vi i samarbeid med One Tree Planted. Vi samarbeider også med Senzer. Dette er en bedrift som hjelper mennesker som har vanskelig for å komme inn på arbeidsmarkedet, med jobber som de kan vokse i. Vil du gjøre et positivt inntrykk med din bedrift? En forretningsgave med logo bidrar til effektiv markedsføring. Ved å velge en bærekraftig forretningsgave, viser du som bedrift at du bryr deg om miljøet.
Visste du at… IGO Profil allerede har plantet +30.000 trær gjennom prosjektet IGO Green? Jo større bestilling, desto flere trær blir det plantet.
Motivering av kunder og ansatte
IGO Profil motiverer og inspirerer kunder til å gi en artikkel med trykk til kunder og ansatte. Vi gjør dette ved å gi dem profesjonelle og passende råd fra vår kundeservice. Personlig rådgivning har høy prioritet hos oss. Vi ser derfor på hva som passer best for hver kunde. Og hvis noe skulle gå galt, tilbyr vi en løsning som passer vår kunde.
Grunnlaget for å motivere og inspirere kunder ligger hos våre ansatte. Vi synes det er viktig at de ansatte er friske! Ved å tilby fersk frukt hver dag, organisere ukentlige bootcamp-økter, «health challenges» og introduksjon av en sykkelordning, prøver vi å motivere våre ansatte til å holde seg friske og i god form.
Videre til neste jubileum
Hvis det er opp til oss, vil vi fortsette å styrke våre kunders merker også i de neste 25 årene. Selvfølgelig sitter vi ikke stille, men fortsetter å vokse som et e-handelsbedrift. Vi fortsetter å utvide vårt (bærekraftige) sortiment og fokusere på en sosial samfunnsposisjon. Og det aller viktigste er en stadig forbedring av servicen vi yter til våre kunder.
75 år: Det feires med rabatt!
IGO Profil har tro på effekten av forretningsgaver og salgsfremmende produkter for å styrke merkevarer, og vil ikke la 75-årsjubileet gå upåaktet hen. Derfor vil du få en høy rabatt på opptil 75 % på minst 75 produkter i 75 dager fra 1. september. Dra fordel av «75 år IGO rabattdager» og få merket ditt til å skille seg ut.